När kraftuttrycken börjar tryta

0kommentarer

Jag gillar att läsa tidningen. Det jag först läser är rubrikerna. Inte bara för att hitta något som intresserar utan också för att leta roliga, tokiga, annorlunda rubriker. Sen letar jag ord. Det här med kraftuttryck speciellt. Kan nästan jämföras med tonåringarnas försök att ta till ord och uttryck som vi vuxna inte ska förstå eller där man saknar ord för att verkligen uttrycka det man känner och då måste ta till det värsta man kan hitta. Som fettbra, suger osv. I min värld är dessa ord inget man förknippar med något positivt. Det är lika motsägelsefullt som att något är skit-bra eller skit-gott, egentligen. Det får mig mest att tappa aptiten.
 
Framför allt är det väl när det gäller väder som tidningarna försöker överträffa varandra. Från en stilla kvällbris blåser det upp till orkan. Snön skapar totalkaos och det är extremväder. Som om det skulle snöa mer i år än det någonsin gjort. Men vad gör man när alla dessa kraftuttryck använts och misshandlats på det här sättet? Blir det fettextremt snökaos då? Eller retirerar man så som expressen hade gjort igår då de skrev våldsamt snörusk. Lite gulligt tycker jag. Men kanske lite för gulligt? 
 
Någon som är riktigt bra på det här med kraftuttryck är ju Kapten Haddock. Jag hittade en sida som försökt att samla så många som möjligt av dessa. Så om det tryter och ni behöver lite hjälp på vägen kan ni ju alltid ta en titt här 
 
Vid alla glödstekta gulsparvar! - som Kapten Haddock skulle ha sagt
dagar, skratt, väder,

Kommentera

Publiceras ej