Jag ska blåsa och blåsa tills ...

0kommentarer

Och stora stygga vargen blåste och blåste....

Vaknade med "träningsvärk" i benen. Inte på grund av att jag tränat eller så, det är svårt när man sitter i bil. Nä, det blir så när sängarna är för hårda. Jag får ont i hela kroppen men mest i benen. En god natts sömn har det alltså tyvärr inte varit för min del, även om jag inte skulle vilja klaga på hotellet i sig, det är helt okej ... förutom hårda sängar då da...

Hotellfrukost! Me like. Den hade allt man behövde och det bästa - möjligheten att ta med sig en kaffe! Klart vi gjorde, jag hade ju termosmuggen med mig. För ett år sen var vi i Stockholm på 30 + 60-årsfest och bodde på Welcome hotell. Helt okej men vi upptäckte vid frukosten att det inte var så smart att äta sen frukost (9:30) som vi gärna gör för det var vi och ett gäng hockeykillar i 11-12-årsåldern. Vi kände igen deras pappor, de var de som satt i baren när vi kom på natten efter festen. Nu var de väl inte nyktra nog att köra till Malmö alltför tidigt därav den sena tiden. Grabbar i den åldern och i den mängden visar inte mycket hänsyn och den där lugna frukosten som vi sett fram emot höll sig borta. Igår kväll när vi skulle ner i baren och ta lite lätt att äta och dricka snubblade vi åter över ett nyanlänt hockeylag á la 12-åringar. Vis av erfarenheten satte vi klockan på tidig frukost. Ja, de vill säga, jag satte den på 7:30 och Kenneth på 8. Det blev det senare, jag orkade inte ta mig upp. Vi hade tur och frukosten blev precis så där lagom lugn och fridfull utan hockeykillar som vi ville - skönt.

Så iväg till bilen. Inget SMS betyder att bron är okej så vi drar iväg. Det blåser på bron men man får fortfarande köra i 110 så vi kommer smidigt över. En halvtimme senare kommer ett SMS med varning om kraftiga vindar och rekommendation att vindkänsliga bilar inte ska åka. Hastigheten är då sänkt till 70. Vår färd går vidare mot Köpenhamn. Att ha GPS i mobilen är ju helt fantastiskt bra och vi kör bara lite lite fel men som visar sig vara rätt för där hittar vi gratis parkering i 2 timmar. Butiken Juules lokaliseras och där står några representater för Mackmyra redo att ta emot oss. Många lådor med Mackmyra finns det men bara en som är från 02, den är Kenneths. Lånar pirra till bilen och när vi lämnar tillbaka den fastnar vi förstås i deras otroliga whiskysortiment (bild kommer). Jag kan bara inte låta bli att plocka ner en Ardbeg 11 år (!) och lova den att få följa med oss hem. I källaren finns ett mycket spännande sortiment av vin och provning. Ni får spotta här säger försäljaren och pekar på en spotthink. Hmmm... attans att man ska köra bil... Två spännande whiskysorter får vi också smutta på men tyvärr så fanns inte just den som jag hade kunnat tänka mig, inte i den årgången och sambon fastnade för några andra så det blev till att begränsa sig. Ja ja, vi kan hitta dit igen :)

Vi har blivit rekommenderade ett shoppingcenter på vägen tillbaka där det ska finnas bra pris på bland annat Amarone. Och det gör det. Efter att ha ätit varsin biff ger vi oss in på Bilka, Danmarks motsvarighet till Citti, där allt allt finns. Attans vad svårt vi får att bestämma oss, det finns ju så mycket att välja på. Bara det där att kunna köpa 6-pack Ripassa.... Öl som sambon hade tänk blir det inte alls. Däremot blir det köp av öl men inte till oss utan till syster och hennes man. Men utbudet av öl var ju inte lika spännande som vinet ... *he he* .... och jag föredrar ju faktiskt vin så jag är glad. När klockan närmar sig 15 är vi klara för avfärd tillbaka till Sverige. Då kommer ett SMS om att bron är avstängd mot Danmark. Snabbt iväg för att komma över innan vår väg också stängs. Det blåser väldigt mycket men allt går smidigt över. Det visar sig att bron varit avstängd på grund av frigolit som hamnat på vägbanan så den sidan är också öppnad igen. Blåsten följer oss hela vägen upp mot Varberg där det äntligen är lite lugnare. Vi är liiiite trötta på blåsten nu faktiskt.

Ett kort stopp på vägen för att lämna en första whiskyflaska till en av Kenneths vänner. Han är tyvärr inte hemma men förhoppningsvis blir han glad när han väl är det. Snart är vi framme i Göteborg. Där väntar en räkkväll med svågern. Självklart måste vi nog smaka av nåt ur vår last. Syster och systerdotter kommer lite senare för de är på disko (mer räkor till oss!!). Imorgon ska vi hem och fira Jessica och Fredrik som fyllt respektive fyller år. Bord är bokat till 19:00 så det blir tidig avfärd från Götet.

Kommentera

Publiceras ej