Igår var det motorcykelns dag...

0kommentarer

... här i Gävle. Vi tog en promenad ner för att titta när de brummade in i stadens centrum. Själv åker jag inte gärna kortege och med tanke på att det var 400 hojar (enligt tidningen) så tror jag inte vi saknades :-) Det som var lite synd, tycker jag, är att så många inte vet vilka regler som gäller i kortege. Både bilister och motorcyklister tycks sakna kunskapen om att en kortege inte får avbrytas. Kommer man till ett rödljus fortsätter man köra, bilister får absolut inte köra in i och avbryta ledet. Det är samma regler som gäller vid militärkolumn eller vid begravningsfölje. Den här gången var det två trafikpoliser som åkte först och visade vägen så kortegen var fullt laglig. Synd att inte klubben som arrangerade anlitade lite SMC:are som kunde ställa sig i korsningar och vid trafikljus och visa "vägen". Det hade nog inte varit några problem att få den hjälpen. Nu kom de körandes i flera omgångar istället med en massa bilar emellan sig. Tyvärr så har ju inte poliser mer resurser att ge än de två som körde först. Sen så var det extremt många som åkte i år. Jag har nog aldrig sett så många. Ställde mig i en refug och fotade men mitt minneskort tog slut innan alla hade åkt förbi. Så kan det gå.

Surfa in här och kolla in några av dem.


Kommentera

Publiceras ej