Så här långt har jag kommit nu

1kommentarer

Jag går och går och min stegräknare är med som en trogen vän (även när jag är sjuk faktiskt). De senaste dagarna har jag tack vare att vi bor i ett stort hus med trappor (38 steg uppifrån och ner till köket) ändå lyckats komma upp i nästan eller just omkring 1000 steg/dag.

Så hur långt har jag kommit då på min väg mot Växjö (det var väl dit jag skulle Mia?). Ja jag har precis passerat Katrineholm. 24 mil sen första januari och mitt snitt just nu (med sjukdagar) är 7400 steg. Mitt mål är att komma upp i 7.500 steg om dagen just nu men under februari har vi åkt bil och det gynnar inte stegen. Man får ligga i en hel del för att lyckas få dit lite siffror. Åker vi buss har jag 1400 steg redan på morgonen ju. När jag nått målet kommer jag att öka med 500 steg till. Enligt kineserna så ska vi gå 10.000 steg om dagen för att må bra så jag har en bit kvar.

Om man går in på stegräknare.se så kan man omvandla sina aktiviteter i steg, både gympapasset och städningen. Det är riktigt roligt och motiverande att ta fram dammsugaren eller varför inte moppa golvet (ger många poäng). Sen kan man räkna ut vad t.ex 15 minuters extra steg om dagen skulle kunna göra för din vikt på en månad. Faktiskt hela -0,3 kg och detta utan att man gjort någon annan förändring. 15 minuter, det är ju inte mer än en prommis runt kvarteret "med hunden", nåt som alla kan göra utan ursäkter. Men, märk väl, det ska vara extra, alltså måste man först se till vad som är normalt för dig. Är det att gå 5000 steg om dagen eller 10.000? Man kan alltså inte räkna den där promenaden man ändå tar varenda dag till jobbet, bussen eller vad det nu kan vara.

Så vad har du för ursäkt för att inte ta en extra liten promenad? Nä, ge inte mig ursäkten, ge den till dig själv och din hälsa och välmående. Det är ditt ansvar. Så tar jag mitt.

1 kommentarer

Mia

09 Mar 2009 08:57

Åhhhh då är du ju snart här gumman!!!!!! Jag bänkar mig utanför huset och bara väntar! ;)

Kommentera

Publiceras ej