Hmm... börjar säsongen närma sig?

0kommentarer

MC-säsongen alltså. För min del så finns det inget som helst intresse av att känna någon spänning i form av trafikanter som inte ser mig, tror att de kan gina i kurvorna, kör i kapp och gör idiotiska omkörningar för att en tjej körde om eller tror att jag sitter på en moppe så att de nog hinner svänga ut framför mig. Min största önskan är att kunna köra 50 mil utan en enda insident, alltså utan att jag på något sätt känt mig hotad. Förra året klarade jag det nästan när jag åkte ner till Småland. Ja nästan, om det inte hade varit för den där killen i cabben som verkade mer intresserad av någon liten person som satt bredvid och som inte alls tycktes ha någon som helst koll på trafiken utan bytte fil helt utan tanke på någon annan än sig själv. Honom vågade jag inte köra om faktiskt. Och sen var det de där unga grabbarna i minivanen som trodde att de satt i nåt annat och satsade på att köra om mig strax innan dubbelfilerna gick ihop så att jag höll på att trängas ut i vajerräcket. Det var väl några saker till men just nu var det dessa jag kommer ihåg fortfarande. En annan sak jag kommer ihåg är bilen som plötsligt gjorde rent framrutan, med en hel kaskad spolarvätska som flög över mig som låg bakom. Hur tänkte de då? Troligtvis inte alls. Drömmen är den dan som alla trafikanter inte bara tänker på sig själv utan även andra i trafiken.

För mig är mc-körningen inte i första hand farten, absolut inte faran, utan snarare upplevelsen, dofterna, vinden, kontrollen över kraftpaket under mig, alla sinnen är så skärpta att man kommer ihåg minsta avvikelse i asfalten. Vem som sitter i en bil kommer ihåg en grop?  Eller minns doften av nyslaget hö? eller doften av regnet som närmar sig?

Intressant att SVD som varit en seriös tidning väljer att intervjua en nybörjare, läs här
Det hade ju också varit intressant att få lite mer fakta om denna hela världens forskning för jag tror inte ett skvatt på vad hon tagit fram och sammanställt. Det är så tråkigt när media gör på det här sättet, väljer att vinkla sin artikel på ett sådant sätt att det talar mot motorcyklisterna. Dels det här att välja en nybörjare och sen att det inte t.ex finns någon som helst upplysning om bilen de mötte förutom att den kom för fort, kom den kanske också på fel sida? Varför skulle de annars kollidera? Man krockar inte på grund av att någon på andra sidan kör för fort. Intressant också är ju hojen han har i källaren, en Suzuki ZX6R, den finns nämligen inte. En Suzuki är en Suzuki och ZX6R är en Kawasaki.

Jag tror att om media tog sitt ansvar och slutade svartmåla motorcyklister att vi skulle få mer respekt på vägarna. Framför allt kanske man skulle slippa de här idioterna som försöker köra ifatt, göra livsfarliga omkörningar eller på andra sätt provocera och utmana motorcyklister, kanske leker de polis. Varför inte bara ta ansvar för sin egen körning, tro inte att du uppfostrar andra genom att bete dig som en idiot själv. För tyvärr så förekommer det en hel del sånt idag, förutom allt det här andra med att vi inte syns. I de fallen jag råkar ut för dessa utmanare (eller vad de nu är) väljer jag alltid att antingen göra en paus eller ta en annan väg. Som mc-förare måste man alltid vara dubbelt skärpt, jag måste koncentrera mig på min egen körning men också ligga minst ett steg före bilisterna i deras körning och vara beredd. Jag är liten och de är stora. På mig gör det ont, för dem blir det plåtskador.


Kommentera

Publiceras ej