Hej!

1kommentarer

Under hösten har jag läst en kurs på högskolan i projektledning vilket utmynnat i en "fikablogg" - http://fikarast.blogg.se

Idén kom till då jag började på nytt jobb där man har en mycket starkt fikakultur. Nyingar förväntas bjuda på "inkilningsfika" och naturligtvis skulle jag ställa upp på det. Men eftersom jag gärna förespråkar de lite mindre onyttiga alternativen så fick jag problem - vad sjutton ska man bjuda på? Jag ville ju inte bli betraktad som en sån där "hälsoguru" redan från start, det var ju ändå inkilning som gällde. Så jag började leta efter vad det finns för alternativ. Nu är de väldigt tacksamt att bjuda på fika på mitt jobb, allt tas emot med förtjusning, men det är klart, tårta jublas det extra mycket åt.

Ett annat problem som uppstod var våra arbetstider och mattider. Vi börjar redan 7.15, äter lunch 11 och slutar 15.45. Speciellt såna som Jag som har långt att resa (ca 1 tim) får ett mycket långt uppehåll mellan lunch och middag och då är det viktigare än någonsin att man äter nåt vid 14-fikat för att hålla blodsockret på rätt nivå. Ja, då kanske inte kakor är bästa alternativet (men de slukas ju tacksamt av den som är hungrig).

Jag upptäckte ganska snart att det finns många websidor med recept men att hitta enbart fika-/mellanmålsrecept var inte lika lätt därför har jag samlat recept och tips på alternativ (även bull- och kakrecept) som du kan göra till dig själv eller bjuda på. Bloggen http://fikarast.blogg.se har kommit igång och uppdateras ständigt. Vill du bidra med nåt är du välkommen. Men, tanken är gott fika som alla kan äta - alltså, mindre socker och fett.

Nu behöver jag DIN HJÄLP att marknadsföra bloggen. Så sprid den vidare till dina vänner, arbetskamrater, släkt eller den du tycker kan vara intresserad.

Nu tar vi fikarast!
/Anna

1 kommentarer

Mia

07 Jan 2008 13:12

Länken är spridd!!!! Gott gott lät det!
Kram på dig gumman!

Kommentera

Publiceras ej