En vecka in på det nya året

0kommentarer

I morgon börjar jobbveckorna igen. Lustigt va, det där att man längtat så efter att få jobba och ändå verkligen behövde ett avbrott med julledighet. Visserligen jobbade jag två dagar i veckan som var men det var liksom inte "allvar". Nä då kunde man gå runt där och bara få ta det lugnt ett tag, mysa lite i tomma korridorer, bara jag också några få till. Det känns verkligen som lugnet före stormen *ha ha*. Fast jag jobbar bara halvdag imorgon, ska till högskolan. Kursen jag läser tar slut nästa måndag, den 14:de, sen blir det helveckor på jobbet. På sätt och vis så är det ju skönt att kursen tar slut för det innebär att jag inte behöver jobba in någon tid utan kan åka hem när alla andra gör det. Ja, jag kan till och med jobba över någon dag och gå tidigare på t.ex fredagar. Eller... *hmmm*... nu har jag ju märkt ett visst mönster hos en del av de "herrar" jag jobbar för. Fredagar kan vara den mest hektiska dagen på hela veckan för då får de plötsligt för sig att nu ska de avsluta en massa saker som ligger. Fullt förståeligt, så vill jag också göra. Men påföljden blir den att när de betar av sitt så kommer de till det stadium då jobbet lämnas vidare till mig och inte sällan är klockan då ... eftermiddag. De kan alltså åka hem, nöjda med sig själva, medans jag plötsligt sitter med en massa jobb. Jag säger bara det "varför göra det nu när du kan göra det i sista minuten?". Fast... ärligt talat, så är vi kanske lite så till mans allihop, drar på saker istället för att ta itu med.

Apropå att ta itu med - vi har ett nytt år att ta itu med. Ett nytt härligt oskrivet blad. Själv ska jag börja det med att skriva ett mål för hur jag vill att året ska bli och ha med sig. Jag gör en tankekarta som sen får ligga på lämplig plats, för att tas fram som en påminnelse om man vill eller för en utvärdering när året är slut. Men jag börjar med att ge året en "titel". Förra året sa jag att "år 2007 är det år då jag ska få ett riktigt jobb". Med riktigt så menade jag ett jobb som inte var som vikarie när alla andra har semester. Det tog ett tag, nåt var på gång men föll och så plötsligt i augusti rullade stenen in och jag fick heltidsjobb. Visserligen ett långtidsuppdrag, alltså tidsbestämt men som jag kan räkna med de närmaste 5 åren och det duger gott. Men det var år 2007.

"År 2008 är året då det vänder" - på flera plan.
  • Ekonomin - som raserats totalt under min arbetslöshet ska komma på fötter.
  • Arbetet - är bra men jag vill gå vidare och få möjlighet att använda mig av min kompetens. Dags att visa framfötterna.
  • Hälsa - jag ska komma igång igen med motion och det allmänna hälsotillståndet som varit lite vacklande tycker jag det senaste halvåret. Dans, spinning, promenader mm står på schemat
  • Resa - med eller utan motorcykel. Kort eller långt. Första resan går till Polen och bröllop i januari.
  • Vänner - gamla och nya vänner ska letas upp igen. Mitt sociala liv har vacklat en del tror jag visst, har varit alldeles för trött, nu vänder vi på det.
Det räcker så, så länge. Viktigaste att komma ihåg är "året då det vänder!"

Kommentera

Publiceras ej