Jag, en o-sötad brud

0kommentarer

Nej, det är inte den senaste tidens heta debatt om kolhydrater och fett som påverkat mig. Men ja, visst blir jag påverkad. Det borde man bli för det är viktiga saker som kommer fram. Debatten har fått många att börja tänka om och tänka till när de handlar. I alla fall mig. Nej för min del så tog jag redan i augusti beslutet att dra ner på kolhydrater, för hälsan, välmåendet och för att bli av med sötsuget. Och det funkar. Jag mår bättre och jag känner inget sockersug. Sen är det ju så att man får ta en del kommentarer. Som en väninna som pekade på huvudet och sa att man måste ha kolhydrater annars funkar inte hjärnan. Men hallå! Nu är det ju så att utan kolhydrater är jag inte, det finns ju i det mesta vi äter, jag har bara dragit ner på och undviker det som innehåller mycket så som t.ex potatis, ris, pasta och bröd. Det behöver inte vara så speciellt svårt. Idag äter vi så mycket mer kolhydrater än vi behöver. Många gånger i våra försök att vara nyttiga. Ta till exempel lightprodukter där man måste tillsätta mindre bra ingredienser, t.ex socker, för att produkten ska smaka bra. Ett bra exempel är minimat som innehåller 7gr kolhydrater per 100 gr. Riktig grädde däremot innehåller bara 3 gr. Det säger sig självt vilken produkt som är bäst, faktiskt. Vill jag ha en light-variant så skapar jag den enkelt genom att ta riktig grädde och vatten. Det här gäller så mycket lightprodukter att jag nu slutat helt att köpa dessa.

Sen har vi nästa sak i det här - margarin och smör. Med den kunskap jag har nu så är margarinet bannlyst. Det är smör som gäller. Inte heller några av det där läbbiga smörgåsmargarinerna kommer in i vårt kylskåp, varken lätta, becel eller liknande. Nä, så naturliga produkter som möjligt och är det inte smör så får det i så fall bli bregott som är det närmast rena. Minimjölk är ett skämt men mellanmjölk kan få vara okej.

Jag har dessutom börjat läsa ingredienserna på alla förpackningar jag köper. Kan jag undvika glutamat, alltså smakförstärkare så gör jag det absolut. Och jag ser till att det är hög procent av kött i korv mm. Om man nu ska köpa produkter som inte är helt rena.

Man kan ha åsikter om LCHF och GI-noll och allt vad man nu vill kalla det, men ingen kan väl säga annat än att det är ett vettigt tänk att satsa på hel-produkter och rena produkter. Det säger väl sig självt att kroppen mår bäst av detta.

Efter 4 månader med den här livsstilen så kan jag bara säga att jag mår väldigt bra. Min hjärna har inte slutat fungera, jag har inte fått dåligt minne, min ork är densamma och kroppen håller inte på att falla ihop på något sätt. Jag saknar inte potatisen och jag njuter av kött, fisk, grönsaker, gräddsåser, ja god mat helt enkelt. Inte saknar jag godis, kakor, bullar och tårtor heller. Kommentarer som menar att det på nåt sätt skulle vara synd om min som inte äter sånt är ju rena skämtet. Det var väl snarare så att det tidigare var synd om min kropp (mig) när den fick allt det där skräpet.

Och nu är det jul - nästan bara sån mat som passar min livsstil, härligt. Här är det en till som ändrat livsstil och som mår bra. Bloggen förresten är väl värd att läsa, kostdoktorn som firar ett år.



Kommentera

Publiceras ej