En favoritfrukost

0kommentarer

Alltså, det här med frukost är inte jag så bra på. Jag minns vid ett tillfälle då jag var väldigt ung och nykär då jag släpade mig upp 5:20 på morgonen och tvingade i min en stor stadig frukost. Det var te/fkaffe, flingor och macka. Till att börja med så är det alldeles för tidigt för mig och för det andra så har jag aldrig haft vanan att äta en stor och stadig frukost.

Jag är uppväxt med att sitta ensam (tråkigt!) och sleva i mig en tallrik flingor med mjölk. I tonåren bestod min frukost många gånger av en Caffe au lait, ståendes i köket på väg mot ytterdörren. Så har det sen fortsatt, med minsta möjliga frukost (utom när jag var så där nykär i en frukostälskare). Helt utan frukost kan jag inte gå, då mår jag dåligt, men några mängder är inte min grej. Om man nu inte är på hotell och kan njuta i lugn och ro länge. För det är väl det som det hela handlar om. Jag behöver tid, jag behöver vakna till, kanske vänta en halvtimme - timme innan frukost, för att må bra. Detta är sällan möjligt att kombinera med ett heltidsarbete, ännu mindre med ett heltidsarbete som man ska pendla till (= gå upp tidigt och rusa iväg). Det har hänt att jag tagit med mig en "smörgås" till förmiddagsfikat och det funkar sådär.

Nu när jag pendlar är termosmuggen med kaffe det allra viktigaste på hela morgonen. Den kan jag avnjuta i lagom takt medan tåget rusar fram genom skogarna. Det är det där om man ska ha något till och det skiftar. En smörgås gjord på kesobröd (fast jag oftast byter ut keso mot philadelfia) hänger ibland med. Kesella med hallon har också varit min favorit tidigare. Då går jag ner i frysen och letar upp hallon från i somras och blandar ihop med kesella i en burk och packar ner i väskan. Kesella är ju lite speciellt. Man ska inte tro att kesella som kesella eller kvarg som det också heter. Många är väldigt förtjusta i Lidls kvarg, men frågan är om det inte mest är priset man är förtjust i. Arlas kvarg tycker jag är lite besk så den undviker jag faktiskt. Om man nu inte väljer den smaksatta förstås, den är kanongod men innnehåller också en del kolhydrater som är onödiga. Jag testade ICAs kesella och blev glatt överraskad, den var kanongod. Men det är bara lättvarianten som finns i lite större förpackning och jag har föredragit den fullfeta. Lindahls youghurt har jag tyckt bra om sen tidigare, både grekiska och turkiska, den ryska kostade mer än den smakade.

Nu har Lindahls kommit med en kvarg i en stor förpackning och det är klart, testa måste man ju. Jag kan bara säga - underbar! och min nya favorit. Framför allt så gillar jag att den har en ganska fast form. De här varianterna som blir lite rinniga gillar jag inte alls. Lindahls kvarg, en skvätt grädde och sommarens hallon eller blåbär, rör om och njut. Jag äter det långsamt, sked för sked, njuter och det gör mig nöjd utan problem ända fram till lunch. Solen har ju börjat gå upp lite tidigare på morgonen nu så om jag vaknar innan klockan går jag upp och äter kesellan hemma, men kaffet tar jag på tåget i min älskade termosmugg. Den behövs när man skriver :)

 

 
Ja just det, Lindahls har en keso också, den är inte lika bra, smakar lite för syrligt för min smak. Föredrar Arlas. Det gäller även creme fraiche där Arlas är den allra bästa, de andra sorterna, framför allt butikernas egna märken (favorig, garant osv) ger jag inte mycket för. De kan gå i matlagningen men inte i kalla såser eller som det är. 
 
Med andra ord, det gäller att pröva sig fram, hitta sin favorit och framför allt inte tro att det bara för att det har samma namn är samma sak.
frukost, hemma, kesella, lchf,

Kommentera

Publiceras ej