Lchfbröd a la foccacia

0kommentarer

Jag har hittat ett brödrecept på Åse Falkman Fredriksons blogg 56kilo.se  som jag gillar skarpt. Det är lätt att göra, går fort och man kan experimentera lite med det. Det har nämligen jag gjort. Jag har bytt ut en del ingredienser och nu blev jag sugen på att försöka efterlikna Foccacia som är ett bröd jag saknar och tycker är gott. Eftersom jag är glutenintolerna är allt vanligt bröd uteslutet. Och jag äter gärna åt LCHF-hållet som är naturligt glutenfritt vilket gör allt så mycket enklare. Tyvärr så är det så att när man byter ut mot glutenfritt får man väldigt ofta lite sötare produkter och socker försöker jag undvika. Därför passar alltså LCHF och GI bra för mig.

Nu till brödet. Tänk på att bröd bakat med bakpulver istället för jäst aldrig kan smaka likadant, men det kan ändå bli gott!

Grundreceptet:

3 ägg
125 gr Färskost (mascarpone, philadelfia el liknande)
ca 1 dl  kokosnötmjöl (det från hälsokosten)
1 msk fiberhusk
4 msk krossade linfrön
2 tsk bakpulver
ev 2 msk smör 
1 nypa salt

Den här gången hade jag lite rosmarin i degen.

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda allt i en bunke och platta sedan ut degen på bakpappersklädd plåt. Gör små gropar med fingrarna, strö flingsalt och rosmarin. Om du har torkade tomater hemma hackar du upp lite sådana och strör över också. Ringla lite olivolja och sätt sen in i ugnen.
Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Skär sedan i bitar.

Brödet är lika gott med endast grundrecepet förstås. Då brukar jag ha lite oregano i degen för att få extra god smak.Gott med ost på då. Det jag bytt ut i det här receptet är keso till färskost och kruskakli (som är vetegluten) mot krossade linfrön.

Stort tack till Åse Falkman Fredrikson som delat med sig av sitt recept.

 

Kommentera

Publiceras ej