Händelser i natten

0kommentarer

Klockan 03:18
Vaknar, är kissenödig. Funderar en stund på om jag verkligen ska gå upp ur sängen men inser att om jag inte gör det så kommer jag snart vakna igen. Går upp.
.
Klockan 03:20
Lägger ner huvudet på kudden. Katten Frida har rest sig ur fotöljen hon legat i och gått in i matrummet. Något händer under matbordet. Dunkar från tassar i golvet och så ... ett ljud som från en pipleksak. Jag sätter mig upp. Vi har inga pipleksaker. Katten jagar runt under bordet. Jag letar fram ficklampan som ligger på bordet vid soffan. I rummet är det mörkt, endast konturer av möbler syns. På transportburen vid soffan ligger katten Freja med huvudet högt. Jag tänder ficklampan, lyser bort mot matbordet, soffkuddarna ligger på golvet och symaskinen står bredvid, vi ser ingenting. Freja och jag spanar bort i ficklampans sken. Frida dyker upp, kollar att inget kommer fram vid kuddarna, går bakom, kommer fram, går bakom, kommer fram. Hon är superskärpt. Hela hennes kropp är fokuserad, hon hör och hon har koll. Jag sitter upp i bäddsoffan. Freja och jag följer skådespelet och tankarna går genom mitt huvud. Ska jag gå upp, ska jag lyfta på kuddarna, ska jag hämta en spade, ska jag ... Ser framför mig hur jag och två katter (nja, okej, Freja ligger nog kvar och bara tittar på) springer runt i stugan mitt i natten och jagar en mus. Tanken att sätta ner mina nakna fötter på golvet är verkligen inte lockande. Jag är trött, vill sova.
Under bordet är det tyst. Frida är också stilla. Jag släcker ficklampan. Sitter och lyssnar ut i mörkret. Lägger ner huvudet på kudden. Tänker att jag har världens bästa jagare med mig i stugan. Tänker att jag alltid ska ta med mig katterna när jag åker hit. Bestämmer mig för att försöka sova och hoppas på att ingen mus kommer springandes över min säng under morgontimmarna. Hoppas ännu mer att ingen katt kommer upp i sängen för att visa upp en trofé. Bara tanken på att vakna av att en stolt kattmadam sjunger vid min sida och stolt lägger fram sitt byte gör mig orolig. Men jag tar chansen. Under matbordet morrar Frida.
.
Klockan 06:30
Freja petar på mig med tassen och undrar om jag är vaken. Jag viftar bort henne.
.
Klockan 07:30
Vaknar. Det är tyst i stugan. Frida som brukar väcka mig med ett jam om att hon vill ut har inte sagt ett pip. Ingenting annat säger pip heller. Reser mig sakta upp och spanar runt i stugan. Frida hoppar ner från fönstret och hälsar på mig. Jag tittar försiktigt genom en glipa mellan soffkuddar och matbord, ner på mattan. Där ligger en död liten mus. Glädjen av att hitta en död liten mus under bordet kan inte beskrivas. Katt får beröm fastän hon inte riktigt förstår varför matte är så glad och uppmuntrande just nu (det där fixade ju hon för länge sen) men stolt är hon oavsett vad det nu är som hon kan ha gjort. Mest lycklig är hon över att ytterdörren öppnas. Ut far en pigg katt.
.
Klockan 08:20
Kaffebryggaren puttrar i köket. Jag sitter i sängen och skriver. Utanför hörs ett välbekant kattmjau, ett sånt där djupt ljud som bara kommer fram när man fångat ett byte. För att vara säker på att bytet inte tas in i stugan går jag ut och tittar. På gräsmattan möter jag storjagaren Frida med en minimus i munnen. Hon lägger ner den och jag ser hur den springer runt, försöker gömma sig i det oklippta gräset. Den här gången är det en näbbmus. Näbbmöss är betydligt bättre möss att ha att göra med, de kan till och med äta både andra möss och ormar, men Frida ser inte skillnad på dem. Enligt kinesisk skrock betyder tydligen en näbbmus i huset att ägaren får nya ekonomiska tillgångar. Nu var det inte en näbbmus inne i huset, men jag har tydligen många utanför (Frida lägger dem på hög under hängmattan) så det kanske räkns ändå.
.
Klockan 08:59
Dricker kaffe, hör fågelkvitter där ute, morgonluften letar sig in genom dörren och till skillnad från diverse katter och möss så känner jag mig en aning trött ....
.
Idag får jag nog leta efter hål där en mus kan ta sig in.
Stendöd! Braaaaa! Frida

Kommentera

Publiceras ej