Att dö för en semla fick just en ny innebörd

0kommentarer

Någon som är sugen på en semla? Ja, det finns ju faktiskt de som säger att de skulle kunna dö för en. Och dö för en gjorde man redan på 1700-talet. Nu äter ju inte jag semlor, dels för att de innehåller gluten men också för att jag inte äter socker. Å andra sidan så funderar jag på om man skulle testa en alternativ, typ LCHF. Har inte bestämt mig än. Men jag skulle gärna vilja ha några sådana här. Hmmm... man kanske skulle ta fram symaskinen.
.
.
Medans jag bestämmer mig och ni funderar på hur många ni ska klämma i er så kan jag ju dela med mig av lite onyttigt vetande.
.
Genom den svenska historien har det funnits personer som varit tokiga i semlor. En av dem sägs vara kung Adolf Fredrik. Hans passion ledde emellertid enligt traditionen till fördärvet, då han dog på fettisdagskvällen den 12 februari 1771 efter att ha avslutat en präktig middag med semlor. 

Sanningen är att det varken var semlan eller dödssynden frosseri som orsakade hans död. Han dog av en betydligt mindre glamorös anledning; slaganfall. Skalden Johan Gabriel Oxenstierna lade dock skulden på bakverket och menade att fettisdagen borde förbjudas och ”hetvägg drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begått ett kungamord.”
Vill du läs fortsättningen kan du gå in på populär historia

Kommentera

Publiceras ej