Min lilla mamma

2kommentarer

Idag skulle min lilla mamma fyllt 81 år. Jag säger lilla för med åren krympte hon och blev betydligt kortare än hon varit tidigare. Det gjorde henne dock inte mindre envis och bestämd.
.
Tittar på lite gamla bilder från tiden då hon var ung och förundras över hur vackra människorna var då. Dels älskar jag ju svartvita foton men det är inte bara det, se på klädseln, så eleganta, män i kostym och hatt, kvinnor i kappa och blus. Ja, man var nog faktiskt vackrare förr.
Bilden nedan tror jag kan vara tagen på någon av mammas och pappas resor men jag är inte säker. Tror inte att motorcykeln på bilden är hennes. Utgår man från kläderna hon har på sig så är det nog inte så, däremot kan jag tänka mig att de sökte upp den för att hon skulle fotas ihop med den. Min mor hade en förkärlek för arrangerade fotografier. När mamma körde motorcykel hade hon en flygaroverall på sig har jag för mig att hon berättade. Och så förstås skinnluva på huvudet, för hjälm behövde man nog inte ha då.
Min mamma var dessutom ganska aktiv på den tiden. Hon tog sig med motorcykel (Huskvarna 250 tror jag det var), packning och en väninna bakpå ner till Hamburg för att gå sköterskeutbildning. Det ni. Eftersom fina flickor på den tiden inte skulle köra motorcykel valde hon att parkera en bra bit från skolan så att hon inte skulle bli upptäckt. Fast, det kom fram efter ett tag och naturligtvis gjordes det inte alls så stor affär av det som hon trodde. Kan tänka mig att de var lika förundrade över att hon kört hela vägen dit som jag är idag.
Bakpå hojen på den här bilden är dock inte väninnan utan kusinen Karl-Gunnar. Lägg märke till nummerplåten där fram. I dag är det ju en av diskussionerna när det gäller mc och fortkörning, att man vill införa lag på nummerplåt fram så att man kan få fast dem i fartkameran. Å andra sidan, med hjälmen på kan man ändå inte identifiera vem som körde så det skulle inte vara så effektivt.
.
Jag undrar om det verkligen kör på den här bilden... eller om de står still och det i vanlig ordning är en sån där arrangerad bild? Måste nog fråga morbror som antagligen är fotografen.
.
Grattis lilla mamma på din dag! Nu flaggar vi för dig och kungen - hurra hurra hurraaaaaa!

2 kommentarer

Helen

30 Apr 2011 17:29

Grattis på lilla "mamma" :O).



Vad lika ni, framförallt på den översta bilden :D.



Hoppas du får en bra valborg.

Kramar

Anna

30 Apr 2011 17:34

Tack Helen! Önskar ibland att jag hade lite mer av hennes mod, men jag är glad att jag inte är fullt så envis. Det där med likheten tycker jag skiftar, ibland lik, ibland inte, ibland lik men så ändå inte .... Ser delar av henne i mina barn och mina syskons barn också. Det är bara att inse, man har ett arv.



Ha en bra valborg du också.

Kommentera

Publiceras ej