Askmoln över Sverige och SJ avbokar våra biljetter

0kommentarer

Ungefär samtidigt som det Isländska askmolnen drog över Sverige fick min väninnna ett automatiskt uppringt samtal på sin mobil med beskedet att vårt tåg till Göteborg denna vecka var inställt. Ingen förklaring, inget erbjudande om ny biljett eller instruktion om att höra av sig till SJ. För naturligtvis var det här SJ. Detta var vid 16-tiden på dagen och jag slängde mig på telefonen för att ifrågasätta vad de menar. I telefonen möts jag av en röst som säger att det är ca 6 minuters väntetid. Oj, tänker jag, det var ju överkomligt. Efter 33 minuters väntan kopplas jag plötsligt bort. Ringer upp igen och har nu 18 minuters väntetid.... och kopplas efter 31 minuter bort. Detta upprepar sig, för mig och för min väninna. Samtidigt som jag sitter och väntar surfar jag förstås för att hitta bra alternativ, dvs till vettigt pris. Till saken hör ju att eftersom SJ inte vill att man ska vara spontan med sina resor så har vi naturligtvis bokat vår resa redan i februari och lyckats få biljetter för 327kr och nu kostar de förstås minst det dubbla. Det jag hittar är alternativet buss, swebuss express, för 348kr. Bussen går en halvtimme tidigare än tåget skulle gått och tar istället för tågets 4,5 timme 6 timmar och 10 minuter. Och det är den snabba bussen. Det finns en som tar 1 timme längre också. När klockan är 21:00 bestämmer vi oss för att boka buss för att säkerställa att vi kommer ner. Jag bokar min och får den för 348kr men min väninna som ska boka för sig och en till hinner inte trycka på knappen innan swebuss höjer priset (automatiskt kl.21?) och får då sina biljetter för 390kr styck. Men ja ja, vi vet ju att vi kommer ner i alla fall.
Måndag, står min väninna i kö på centralen ca 1 timme för att få tillbaka pengarna för SJ-biljetterna. Hon har inte fått någon ny information, det står inget på hemsidan mer än att det verkar som om de ställt in fler tåg - utan förklaring. När hon till slut kommer fram till luckan får hon beskedet att "jamen, då bokar vi om er till X2000 och 1 klass". När hon förklarar att vi redan bokat annat färdsätt och biljett ställer denna luckdam frågan "varför det? det var ju bara att komma in och boka om". Och var står det!? Och hur fasiken ska man veta?!? Och nä, bussen går inte att avboka för vi tog inget avbokningsskydd!
Så nu åker vi Swebuss i 6 timmar och 10 minuter ner till Göteborg med vetskapen att vi kunnat sitta i 1 klass på X2000 med gratis kaffe, frukt, tidningar OCH att vi tre tjejer skulle kunnat sitta tillsammans.
Men, på bussen finns internetuppkoppling och jag ska istället för att prata lyssna på talboken jag lånat av syrran så att hon kan få tillbaka den.

Kommentera

Publiceras ej