Första skörden

1kommentarer

Idag har jag skördat årets första rabarber. Kokade kompott. Men eftersom jag inte äter socker (eller i princip inte) så är det väldigt lite av den varan i. Har haft en kanelstång i och lite ingefära. Jag trodde nog att de skulle vara mer vattniga än de var men det är klart, vi har ju haft ganska torrt väder ett tag nu. Imorgon däremot så har man lovat regn. Vädret har ju varit underbart. Ja för den som kan sitta och njuta i solen alltså. Jag, som är dunderförkyld har inte alls njutit. Istället har det varit ganska jobbigt. Typiskt! att när man äntligen har några dagar ledigt, då jag skulle rensa rabatter och kanske slipa på en kökslucka eller så, så är man deckad. Men men, jag får njuta av rabarber i alla fall. Alltid nåt.

Gott var det!

1 kommentarer

Svärsonen

03 May 2009 20:34

Sådan tur att rabarber är av dom frukter som innehåller minst socker då. Endast 3,1 gram kolhydrater per 100 gram rabarber.



Väl under riktmärket på 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel, som många LCHF-förespråkare använder sig av. Visserligen är rabarber inte så goda osötade, men vill man bli fin får man lida pin.



Våra rabarber är långt från skördeklara. Dom håller som bäst på anpassa sig i sitt nya hem i krukan på trätrallen. Jag hoppas dom skjuter fart snart. Jag älskar att skala en rabarb och äta som den är, utan socker eller annat.



Förutom att vi sått basilika, gräslök och spenat i en annan kruka, provade jag idag att plantera en basilikaplanta i en egen kruka för att se om den tar sig och levererar nya blad.

Som storkonsumenter av basilika vore det toppen att ha sin egen skörd.



Kommentera

Publiceras ej