Med vilken rätt?

0kommentarer

Vad ger dig rätten att ifrågasätta mina val i livet? Du utgår ifrån att jag gått på en trend och tror på allt jag läser. Att jag inte tagit reda på fakta och skapat min egen uppfattning. Och detta gör du utan att ens ta reda på just fakta - om det är så att jag inte vet vad det handlar om.  Istället så hånar du och menar att jag är lurad. Men hur lurad är du själv?

Jag har nog en defekt gen, jag törstar efter kunskap och kan inte låta bli att grotta ner mig i ämnen som intresserar mig. Det är fakta och grund för mina val. Om de sen är riktiga eller inte behöver inte du bekymra dig om, de kanske är riktiga för mig, mina sanningar. För det finns inga sanningar - inga som stämmer in på oss alla eftersom sanningarna utgår ifrån vår egen förförståelse och våra egna erfarenheter. Och eftersom vi alla uppfattar saker och ting på olika sätt blir även dessa erfarenheter olika beroende på den bakgrund vi har sen tidigare.

När det gäller kost och vikt, kan vi vara överens om en sak? Att om du äter tårta varje dag så kommer du att gå upp i vikt. Vad tror du att det är i tårtan som gör att man går upp i vikt? Fettet? Men om jag låter bli tårtan och istället häller grädde i kaffet varje dag, och inte går upp i vikt, vad säger du då?
Om du står i affären och ska välja mellan två olika korvar - en med 80% kött och med få tillsatser eller en med låt kötthalt, billiga utfyllnadsingredienser som kräver smakförstärkare (E621) för att smaka gott - vilken väljer du?
Om du står med en ren naturprodukt som t.ex grädde eller en produkt som kallas Laga lätt och innehåller Mjölk, grädde, modifierad stärkelse, rapsolja, stabiliseringsmedel, (natriumcitrat, karragenan) - vilken tror du då är bäst för dig?
Om du ska står och väljer mellan ett paket smör som innehåller Grädde, salt 1,2 % och mjölksyrakultur eller margarin isom huvudsakligen består av en blandning av vegetabiliska oljor och fetter, samt vatten och mjölk, eller enbart vatten. Det är en emulsion av typen ”vatten i olja”, där de små vatten/mjölkdropparna är finfördelade i oljan/fettet. Utöver detta innehåller de flesta margariner också salt, lecitin, arom och A- och D-vitamin. I margarin kan ytterligare några ingredienser förekomma så som:
  • Kaliumsorbat (E202) som är ett konserveringsmedel som finns naturligt i omogna bär och som minskar risken för mögel. Det används i lättmargarin som har en hög vattenhalt. Förvaras lättmargarin svalt i sluten förpackning utan att ""förorenas"" med brödsmulor eller leverpastej möglar det ej.
  • Mono- och diglycerider av fett (E471) som är ett emulgeringsmedel som används till lättmargarin på grund av den höga vattenhalten. Det har samma funktion som lecitin.
  • Gelatin som är ett protein som hjälper till att binda vattnet i lättmargarin, som har en hög vattenhalt. Gelatin ger margarinet lagom konsistens, samt ett bra smältförlopp och utseende. Gelatin finns ofta i godis, konfektyr, fromager, pastejer samt medicinkapslar. I stället för gelatin kan man använda någon form stärkelse, t ex maltodextrin som är sönderdelad stärkelse, potatisbaserad. Gelatinet kan också ersättas med tapiokastärkelse som utvinns ur maniok.
Och så påstår du att jag är lurad och gått på en trend? Med vilken rätt frågar jag mig, tycker du att du kan kritisera mig.

Vill du läsa lite intressanta åsikter så kan du alltid gå in på kostdoktorn
Eller varför inte läsa om margarin på

Kommentera

Publiceras ej