Tur 1

0kommentarer

Jag kör genom stan, runt stan, lite här och där och vad händer? Jag SER att folk (läs bilister) INTE SER mig. På teoriprovet finns en fråga med bild. Bilden visar hur jag kommer på huvudled och en bilist står vid en påfart med skylten "visa företräde". Bilisten ska alltså stå still och vänta tills jag passerat. Frågan är: hur ska du göra i den här situationen? A: kör på i oförändrad hastighet B: lägger mig till vänster, närmare mittenmarkeringen C: saktar ned.
Om jag lägger mig mot mitten kan bilisten få för sig att vi får plats båda två = kör ut, om jag saktar ner = kan bilisten få för sig att han hinner köra ut, alltså enligt vägverket är svar A rätt. Men!!! det förutsätter att bilisten verkligen ser mig och det förutsätter att han har klart för sig att jag är en motorcykel och ingen moped (kör saktare). Teoretiskt sett så ska jag naturligtvis köra vidare med oförändrad hastighet men i verkligheten så är det som att spela rysk rolett med mitt eget liv som insats. För det jag ser är att det händer inte bara en gång utan flera gånger att bilisten inte ser mig.

Kommentera

Publiceras ej